رژیم لاغری پروتئین دار چرا و چگونه؟!

در مورد رژیم لاغری پروتئین دار تا کنون چیزی شنیده‌اید؟ پروتئین‌ها گروهی از مواد غذایی و درشت مولکول‌ها هستند که نقش شایانی در رژیم غذایی ما ایفا می‌کنند. حال برخی از افراد برای کاهش وزن اقدام به استفاده از این ترکیبات می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا مطلب بیشتری را در مورد رژیم لاغری پروتئین دار بیاموزید و رژیم درست و اصولی داشته باشید.

 

رژیم لاغری پروتئین

 

پروتئین چیست؟

اجازه بدهید ببینیم protein چیست که می‌خواهیم از آن برای رژیم لاغری پروتئین دار استفاده کنیم. برای دانستن این مطلب سری به موتور جستجوی گوگل می‌زنیم با وارد کردن این کلمه اولین سایتی که مسلماً در صدر نتایج گوگل نمایان می‌گردد ویکی پدیا هست. طبق تعریف ویکی پدیا از این ماده " پروتئین نوعی مولکول درشت است که از قسمت‌های کوچک‌تری به نام آمینواسید تشکیل گردیده است. این ترکیبات دارای وظایف مختلفی در بدن هستند. "

 

انواع پروتئین

برای داشتن یک رژیم لاغری پروتئین دار مؤثر لازم است که با انواع این ترکیبات آشنایی کامل داشته باشید تا هوشمندانه مواد غذایی حاوی این مواد آلی را برگزینید. این ترکیبات دارای دو نوع گیاهی و جانوری هستند که هرکدام دارای مزایای و معایبی هستند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

پروتئین‌های گیاهی

همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست منابع آن از گیاهان است و از جانوران برای این دریافت آن هیچ استفاده‌ای نخواهد شد. یکی از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین آن‌ها که همه شما احتمالاً بسیار از آن استفاده نموده‌اید protein سویا است. این protein از لوبیای گیاه سویا استخراج می‌گردد و در انواع غذاها استفاده بسیار دارد. همان‌طور که گفته شد هر دو نوع حیوانی و گیاهی دارای مزایا و معایبی هستند.

 

مزایا

  • مفید برای افرادی که نسبت به protein‌های حیوانی حساسیت دارند.
  • بهترین گزینه برای رژیم لاغری پروتئین دار
  • مفید برای افرادی که رژیم لاغری پروتئین دار داشته و گیاهخوار نیز می‌باشند.
  • غنی از فیبر
  • قلیایی کننده خون
  • دوست دار طبیعت

معایب

  • یکی از ایراداتی که به protein های گیاهی و رژیم غذایی گیاهخواری وارد است عدم وجود برخی از ترکیبات مانند موارد زیر است:
  • عدم وجود ویتامین b12 یکی از عمده‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که باعث منع رژیم گیاهخواری است همین کمبود ویتامین است.
  • عدم وجود اسیدهای چرب امگا 3 که جزء اسیدهای چرب ضروری برای بسیاری از فعالیت‌های بدن هستند.

پروتئین‌های گیاهی

پروتئین‌های جانوری

در مقابل نوع گیاهی، نوع جانوری قرار دارد. این دسته از ترکیبات هم همان‌گونه که از نامشان مشخص است دارای منبع حیوانی هستند. مواد غذایی چون گوشت قرمز، گوشت پرندگان، محصولات دریایی، شیر، تخم پرندگان، عسل و... مواردی از این دست هستند. نکته‌ای که در مورد تفاوت این دو دسته از ترکیبات گیاهی و حیوانی می‌توان گفت وجود و عدم وجود اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن است. حال می‌پردازیم به این دسته:

مزایا

protein های حیوانی کامل ولی نوع گیاهی ناقص است. حدود 20 اسید آمینه وجود دارد که برای بدن و برای ساخت protein‌های عملکردی ضروری است. منابع حیوانی کامل‌ترین منابع برای این دسته از آمینواسیدها به حساب می‌آیند.

برخی از مواد مغذی در منابع حیوانی یافت می‌گردند. این مواد مغذی شامل:

ویتامین ب 12: این ویتامین منحصراً در منابع حیوانی یافت می‌گردد. این منابع شامل ماهی، گوشت، مرغ و محصولات لبنی هست. یکی از مشکلات افراد دارای رژیم‌های گیاهی کمبود این ویتامین است.

ویتامین D: ویتامین D در ماهی‌های چرب، تخم مرغ و لبنی یافت می‌شود. برخی از گیاهان حاوی آن هستند، اما نوع موجود در غذاهای حیوانی بهتر از نوع گیاهی آن است و برای بدن شما بهتر است.

DHA: DHA یک چربی امگا 3 ضروری در ماهی‌های چرب است. برای سلامت مغز مهم است و از منابع گیاهی دشوار قابل استخراج است.

Heme-iron: Heme-iron عمدتاً در گوشت، به ویژه گوشت قرمز یافت می‌شود. آهن همی که از منابع حیوانی استخراج می‌گردد بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از آهن هم موجود در منابع گیاهی است.

روی: روی به طور عمده در منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو و گوشت گوسفند یافت می‌شود. همچنین از منابع پروتئین حیوانی بیشتر جذب می‌شود.

 

معایب

بیشترین ایرادی که به منابع حیوانی می‌توان گرفت به خاطر افزایش فاکتورهای خطرناک خون است. نوع خاصی از گوشت است که باعث بیماری می‌گردد. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس می‌گردد. البته مطالعات دیگر می‌گویند که این خطرات مربوط به نوع خاصی از گوشت‌ها هستند و آن گوشت‌های فراوری شده هستند. مطالعات تکمیلی در این رابطه حاکی از آن هستند که هیچ ارتباطی بین گوشت‌های قرمز غیر فراوری با بیماری قلبی و دیابت وجود ندارد.

 

رژیم لاغری پروتئین دار چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

حال که با انواع protein آشنا شدید و مزایای و معایب آن را دانستید و متوجه شدید که هرکدام چه محسناتی برای بدن شما دارند وقت ان رسیده که شما را با یک رژیم با عنوان رژیم لاغری پروتئین دار آشنا کنیم. رژیم لاغری پروتئین دار یک برنامه منسجم مواد غذایی است که با مصرف protein به کاهش وزن و تناسب اندام شما کمک شایانی می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه اندامی زیبا و متناسب را با رژیم لاغری پروتئین دار تجربه نمایید.

 

اثرات protein در کاهش وزن

مطالعات نشان می‌دهند که افزایش این ترکیبات در رژیم غذایی می‌تواند روی کاهش اشتها، متابولیسم بدن و ترکیبات بدن تأثیر بگذارد.

 

اشتها و سیری

خوردن protein بیشتر می‌تواند به سیری و کم شدن اشتها کمک شایانی نماید. protein تولید هورمون‌هایی مانند PYY و GLP-1 را افزایش می‌دهد که هر دو به شما کمک می‌کنند احساس راحتی و رضایت کنید. علاوه بر این، به کاهش سطح گرلین، به عنوان "هورمون گرسنگی" کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که در 12 زن سالم انجام شد نشان داد که گروهی که مصرف protein بالاتری داشتند میزان GLP-1 بالاتری داشتند،
و این باعث گردید که احساس بهتر داشته و گرسنگی را کمتر از گروه کم protein حس کنند. با توجه به این اثرات در اشتها و احساس، مصرف protein بالاتر باعث کاهش طبیعی در مصرف غذا می‌شود.

 

سرعت سوخت و ساز

مصرف protein بالاتر ممکن است تعداد کالری‌هایی را که می‌سوزانید را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که هضم protein به میزان 20 تا 35 درصد میزان متابولیسم را در مقایسه با چربی و کربوهیدرات (5 تا 15 درصد) افزایش می‌دهد. در حقیقت، مطالعات متعدد نشان داده است که وقتی مردم غذاهای حاوی protein بالا را می‌خورند، به مدت چند ساعت پس از خوردن کالری بیشتری می‌سوزانند. در مطالعه‌ی 10 زن جوان سالم مصرف یک رژیم غذایی با protein بالا برای یک روز، افزایش میزان متابولیسم را بعد از غذا تقریباً دو برابر بیشتر از خوردن رژیم غذایی با کربوهیدرات برای یک روز افزایش داد.

 

کاهش وزن و ترکیب بدن

هیچ جای تعجب نمی‌باشد که رژیم لاغری پروتئین دار توانایی این ترکیبات را برای سرکوب اشتها، احساس سیری و افزایش متابولیسم نشان می‌دهد و در نهایت به کاهش وزن منجر می‌گردد. چندین مطالعه با کیفیت بالا نشان داده است که افزایش مصرف protein باعث کاهش وزن و چربی می‌شود. به طور معمول هنگامی که میزان کالری مصرفی خود را کاهش می‌دهید، متابولیسم شما کاهش می‌یابد. این به علت کاهش عضله است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف protein بیشتر می‌تواند به محافظت در برابر از دست دادن عضلات و حفظ میزان متابولیسم شما کمک کند.

 

چگونه یک رژیم لاغری پروتئین دار داشته باشیم؟

یک رژیم و برنامه غذایی باید با توجه به نیازهای بدنی افراد و بسیاری فاکتورهای دیگر تنظیم و اجرا گردد. تحقیقات نشان داده است مصرف حداقل 25 گرم پروتئین در وعده‌های غذایی می‌تواند باعث کاهش وزن، حفظ عضلات و سلامت کلی بدن شود.
توصیه‌ای که در مورد رژیم لاغری پروتئین دار مطرح است داشتن منابع خوبی از لبنیات، تخم مرغ، گوشت‌های تازه و اجتناب از انواع غذاهای فراوری شده و نمکین است.

 

تخم مرغ

 

دیگر فواید پروتئین‌ها

برای کامل کردن مبحث رژیم لاغری پروتئین دار و برای اینکه به شما این اطمینان را بدهیم که سراغ انتخاب درستی رفته‌اید توجه شما را به بخشی دیگر از خواص این ترکیبات جلب می‌کنیم:

افزایش توده عضلانی: تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از منابع protein بیشتر باعث افزایش توده و مقاومت عضلات خواهد بود. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شخص در حال تمرینات بدن‌سازی است.

جلوگیری از کاهش عضلات هنگام پیری: در هنگام افزایش سن عضلات و حجم آن‌ها رو کاهش می‌رود. مطالعات نشان می‌دهند که اضافه نمودن یک مقدار protein به رژیم غذایی باعث کم شدن آسیب‌های عضلانی ناشی از بالا رفتن سن می‌شود.

تقویت استخوان: افزایش مصرف این ترکیبات ممکن است سلامت استخوان را ارتقا دهد. در یک مطالعه، زنان مسن با بالاترین میزان protein حیوانی، 69٪ ریسک شکستگی را کمتر تجربه کردند.

بهبود زخم‌ها: مطالعات نشان می‌دهند که رژیم لاغری پروتئین دار می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر زخم‌ها و جراحات شود.

 

فواید پروتئین‌ها

 

جمع بندی رژیم لاغری پروتئین دار

رژیم لاغری پروتئین دار قطعاً می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌ها برای کاهش وزن افراد چاق باشد البته لازم است که قبل از آن با یک پزشک متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مشورت نمایید. حفظ یک تعادل خوب از منابع گیاهی و جانوری برای رژیم لاغری پروتئین دار بسیار لازم است. همان‌طور که اشاره شد استفاده صرف از یک منبع گیاهی و جانوری می‌تواند به بدن آسیب‌های مختلفی وارد کند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان -
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما